De fyra elementen
Beskrivning och syfte av projektet:
Hur har vi jobbat med vårt fokusmål Naturvetenskap?
Fokusmål: Utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. (Lpfö98/2016)
Planerade åtgärder: utomhuspedagogik, undersöka miljö och läroprocesser, de fyra elementen (vatten, eld, vind, jord) – ett arbetssätt
Dokumentation:
- Eld:
- lyktfest, göra lyktor med levande ljus i
- elda: ved-eld—rök-aska, grädda äpplen över elden, baka bröd på muurikka
- Vatten:
- Vattentunna- samla regnvatten, vattentrappa
- Vattenpärlor på grus, samla vattenpärla på fingret
- Ispärlor smälter till vatten
- Vatten i olika former, snö, snökristall, is
- Jord blir till lera
- Jord:
- Odlat tomater, morötter, potatis, kryddor
- Grävt upp, ner, igenom
- Maskar i jorden och deras jordgångar
- Sett blomlökar som väntar i jorden
- Jord blir till lera
- Vind:
- Vindspelet låter i vinden
- Trädkronor i vinden
- Löv virvlar ner och omkring
- Träd ramlat i storm, bra att bygga en koja med
- Vindskyddet
- Elden och vinden
- eldsången
Hur kan vi knyta an till målen i läroplanen ?
Se lotusdiagram
Analys: Barnen har fått ökad kunskap för de 4 elementen, hur de kan påverka varandra.
Barnen har fått ökad kunskap om olika kretslopp i naturen och enkla kemiska processer.
Rim och ramsor fördjuper upplevelse och förståelse.
Arbete och möte med de 4 elementen genomsur många aktiviteter som utflykt, utelek, fester.