Naturvetenskap

De fyra elementen

Beskrivning och syfte av projektet:
Hur har vi jobbat med vårt fokusmål Naturvetenskap?
Fokusmål: Utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. (Lpfö98/2016)
Planerade åtgärder: utomhuspedagogik, undersöka miljö och läroprocesser, de fyra elementen (vatten, eld, vind, jord) – ett arbetssätt
Dokumentation:

  • Eld:
  • lyktfest, göra lyktor med levande ljus i
  • elda: ved-eld—rök-aska, grädda äpplen över elden, baka bröd på muurikka
  • Vatten:
  • Vattentunna- samla regnvatten, vattentrappa
  • Vattenpärlor på grus, samla vattenpärla på fingret
  • Ispärlor smälter till vatten
  • Vatten i olika former, snö, snökristall, is
  • Jord blir till lera
  • Jord:
  • Odlat tomater, morötter, potatis, kryddor
  • Grävt upp, ner, igenom
  • Maskar i jorden och deras jordgångar
  • Sett blomlökar som väntar i jorden
  • Jord blir till lera
  • Vind:
  • Vindspelet låter i vinden
  • Trädkronor i vinden
  • Löv virvlar ner och omkring
  • Träd ramlat i storm, bra att bygga en koja med
  • Vindskyddet
  • Elden och vinden
  • eldsången
    Hur kan vi knyta an till målen i läroplanen ?
    Se lotusdiagram
    Analys: Barnen har fått ökad kunskap för de 4 elementen, hur de kan påverka varandra.
    Barnen har fått ökad kunskap om olika kretslopp i naturen och enkla kemiska processer.
    Rim och ramsor fördjuper upplevelse och förståelse.
    Arbete och möte med de 4 elementen genomsur många aktiviteter som utflykt, utelek, fester.